Fugl Fønix Hotel

Her satser de på personlig service og lokale råvarer, stor ølhylle, kunst, arrangement og gode senger. Audun Stene, gründer og direktør, har vært IMS-medlem i 15 år.

«Det var enklere å forholde seg til en kjede med personlig service og ikke bare en agent som stakk innom med en laptop hvert tredje år.»

Hvordan kom dere opp med navnet Fugl Fønix på et hotell?

– Det er et gjenfødelsessymbol og i Norden kjent som «opp av asken». Vi synes rett og slett Etne var litt kjedelig når vi startet og at navnet var passende på å skape noe nytt og spennende for bygda. Symbolene er mange rundt om i hotellet fra logo i brent tre i hotellresepsjonen, romnøkler, bilder og trykk, fargebruk med svart og hvitt, ild, store fjær og en svart kornkråke bakerst i resepsjonen. Vi kunne tenkt oss en peis med en fugl som brant i midten av flammene, men det har vi ikke tatt oss råd til enda, sier hotelldirektøren med et smil.

Tappekran for Fulg Fønix øl

Hvordan oppfatter gjestene det urbane konseptet midt på bygda, i Etne?



– Vi treffer mer og mer med vårt konsept da grensene mellom bygd og by blir stadig mindre. Folk har store krav til opplevelser, mat og service og forventer lite på bygda – da er det kjekt å innfri med kvalitet på mat, espresso, eget bryggeri, gjennomført design og konsept som ikke bare er et tradisjonelt bygdehotell. Ifølge en del av gjestene våre kunne vi like gjerne ligget i New York. Hotellgjestene setter også pris på å være en del av det lokale samfunnet, engasjementet og møteplassen vi er lokalt. Det er rett og slett mer sosialt å være hos oss.

Hva gjør dere for å skille dere ut i markedet?

– Vi har brukt en del tid på å tenke ut en strategi, en markedsplan og få frem et tydelige produkt. Dette er jo gjerne forbeholdt de store hotellene på grunn av kompetanse, tidsbruk og systemer, men det lar seg gjennomføre og er viktig i en stadig sterkere konkurransesituasjon. Vi har også brukt noen av de beste på design, interiør, og arkitektur for å tydeliggjøre konseptet for våre gjester i et i utgangspunktet kjedelig 80-talls bygdehotell. Fantastic Norway Arkitekter, Anders Stenberg (MNAL) og Work In Progress er noen av våre partnere som må nevnes her.

Hvor viktig tror du systembruk vil være for å overleve i vår bransje i fremtiden?

– Det er helt avgjørende å ha gode økonomiske systemer og økonomisk styring. Mange i bransjen har god økonomisk sans og er engasjerte drivere. Dette er imidlertid dessverre ikke nok for å drive en lønnsom forretning. Mange er i dag blitt flinke på økonomi, IK-Mat, HCCAP og HMS, men det er nok altfor mange som ikke setter dette i system og det blir derfor tungvint i det lange løp. Enda flere kunne hatt bedre økonomi ved å bruke systemene som finnes hos systemleverandørene til IMS-kjeden.

Vi har innkjøpsavtaler med en rekke solide og seriøse aktører

Se mer referanser

Westcon verft i nattemørke

Westcon Yards har 836 rom og en kantine som kan mette opptil 2000 mennesker per dag. De får driften til å gå opp med innkjøpssystemet til IMS.

keyboard_arrow_up