På Fugl Fønix Hotel satses det på personlig service og lokale råvarer, stor ølhylle, kunst, arrangement og gode senger. Audun Stene er grunder og direktør for hotellet og har vært IMS-medlem i snart 10 år.

Hvordan kom dere opp med navnet Fugl Fønix på et hotell?

Det er et gjenfødelsessymbol og i Norden kjent som ”opp av asken”. Vi synes rett og slett Etne var litt kjedelig når vi startet og at navnet var passende på å skape noe nytt og spennende for bygda. Symbolene er mange rundt om i hotellet fra logo i brent tre i hotellresepsjonen, romnøkler, bilder og trykk, fargebruk med svart og hvitt, ild, store fjær og en svart kornkråke bakerst i resepsjonen. Vi kunne tenkt oss en peis med en fugl som brant i midten av flammene - men det har vi ikke tatt oss råd til enda, sier hotelldirektøren med et smil.

Hvordan oppfatter gjestene det urbane konseptet midt på grisebygda, i Etne?

Vi treffer mer og mer med vårt konsept da grensene mellom bygd og by blir stadig mindre. Folk har store krav til opplevelser, mat og service og forventer lite på bygda – da er det kjekt å innfri med kvalitet på mat, espresso, eget bryggeri, gjennomført design og konsept som ikke bare er et tradisjonelt bygdehotell. Ifølge en del av gjestene våre kunne vi like gjerne ligget i New York. Hotellgjestene setter også pris på å være en del av det lokale samfunnet, engasjementet og møteplassen vi er lokalt. Det er rett og slett mer sosialt å være hos oss.


Mange bygdehoteller har litt uklare konsept. Hva gjør dere for å skille dere ut i markedet?

Vi har brukt en del tid på å tenke ut en strategi, en markedsplan og få frem tydelige produkt. Dette er jo gjerne forbeholdt de store hotellene iht kompetanse, tidsbruk og systemer, men det lar seg gjennomføre og er viktig i en stadig sterkere konkurransesituasjon. Vi har også brukt noen av de beste på design, interiør, og arkitektur for å tydeliggjøre konseptet for våre gjester i et I utgangspunktet kjedelig 80-talls bygdehotell. Fantastic Norway Arkitekter, Anders Stenberg (MNAL) og Work In Progress er noen av våre partnere som må nevnes her.

Hvorfor valgte dere IMS som deres innkjøpskjede?

Vi gjorde en nøye vurdering her. IMS-kjeden er eid av medlemmene som var tiltrekkende for grundere som oss. Alt går tilbake til medlemmene og man har mulighet for å påvirke mer direkte som medlem. IMS var også de første til å utvikle et skikkelig innkjøpsverktøy. Det var også enklere å forholde seg til en kjede med personlig service og ikke bare en agent som stakk innom med en laptop hvert 3 år. Nå er det også kommet på plass en komplett pakke med samarbeidspartnere og leverandører som dekker stort sett alle behov vi trenger for å drive hotellet best mulig.